Kortrijk profileert zich sinds jaar en dag als designstad. De eerste pennentrekken van die identiteit werden al in de negentiende eeuw geschreven door het internationaal gereputeerde Kunstwerkstede De Coene.
M.M.: Wat maakte De Coene zo uniek?
Bart Debuf, ceo Groep Kordekor: “Het was een bedrijf dat al honderd jaar geleden het nut van verticale integratie bewees. Het was een multidisciplinaire onderneming ‘avant la lettre’, met een hoge graad van specialisatie. De Coene was werkgever van enkele duizenden mensen.”
M.M.: Hoe lag de onderneming aan de basis van de designstad die Kortrijk nu is?
“Toen het bedrijf tijdens de naoorlogse repressie teloorging aan de economische collaboratie, ontstonden daaruit heel wat spin-offs, waardoor deze streek in geen tijd doorspekt was met kleine ondernemingen die zich specialiseerden in interieur. Toen onder impuls van onder meer interieurarchitect Fred Sandra de biënnale Interieur op poten werd gezet en ook de Kortrijkse politieke wereld er de schouders onder zette, kreeg de huidige identiteit van ‘Designstad’ steeds meer gestalte. Ik ben dankbaar dat ik door mijn familiale situatie Groep Kordekor heb mogen ontwikkelen tot een verticaal geïntegreerd bedrijf, en dat ook een aantal collega’s een gelijkaardige weg hebben afgelegd. We hebben binnen ons bedrijf onze strategie gedefinieerd op basis van de creativiteit van deze streek, waardoor we ons zowel conceptueel, organisatorisch, kwalitatief als prijsmatig kunnen profileren als een bedrijf met alle specialisaties onder één dak, de spirit van het vroegere De Coene indachtig.”