“Wie in deze sector wil groeien, moet snel investeren in topmateriaal.”
Het Antwerpse filmbedrijf Breedbeeld is veel meer dan het team rond Manu Vanderjeugd dat nieuws levert aan VRT. Het is een creatieve thuis waar elk teamlid de ruimte krijgt om zich te bekwamen in zijn specialiteit. Redcine, qua camera de toekomst in digitale beeldvorming, moet voor Breedbeeld het pad effenen naar de wereld van film en videoclips.Een ander project, Aquacam, groepeert professionele duikers en cameratechnici die met hun kennen en kunnen een uniek geheel vormen.Voorlopig hoogtepunt van hun samenwerking moet ‘Sharkwise’ worden, een documentaire over haaien.
A.M.:Wat maakt de ploeg rond Breedbeeld zo anders?
Manu Vanderjeugd: “Ik begon mijn carrière zo’n kleine 10 jaar geleden als individuele cameraman bij de West-Vlaamse regionale zender Focus TV, maar ik heb altijd nieuwe horizonten willen verkennen. VRT, VTM en Alfacam, dat mogelijk weldra met nieuws start, verwachten vandaag van een productiebedrijf dat het cameratechnici opleidt en uitstuurt. Met Breedbeeld zijn we al enkele jaren een goed draaiend nieuwsbedrijf. Maar op je eentje kan je dat vandaag niet meer bolwerken en dus zocht ik versterking. Na vijf jaar zijn we uitgegroeid tot een hechte cameracrew, voor wie passie en liefde voor de lens voorop staan. Wij zijn niet ‘de nieuwscowboys’, zoals ze ons de eerste jaren afschilderden. We hebben altijd verder gekeken, geïnvesteerd in professioneel materiaal. Ieder van ons bleef zich ook verder bekwamen in zijn specialisatie. Met Breedbeeld hebben we intussen al meer dan 5.000 opdrachten voor meer dan 100 verschillende programma’s op diverse zenders in binnen- en buitenland tot een goed einde gebracht.”
“Wie in deze sector wil groeien, moet snel investeren in topmateriaal.”
A.M.: Is Aquacam een van die specialisaties?
Manu Vanderjeugd: “Inderdaad. Tommy Vuylsteke is de bezieler van Aquacam. Het belangrijkste is de passie voor beelden en verhalen. Dat is wat ik gemeen heb met Bruno Van Herck, Johan De Volder en Tommy. Met zijn vieren schrijven we een heel eigen verhaal. We hebben dezelfde interesses en gedrevenheid, elk vanuit een andere invalshoek. Tommy en ik volgden een opleiding tot cameratechnicus. Bruno en Johan hebben als ervaren duikers dan weer een streepje voor. Meestal heb je een duiker die onder water wil filmen, wat slecht beeld oplevert omwille van zijn beperkte technische camerabagage. Andersom zie je ook wel vaak: een goede cameraman, maar een slechte duiker. Ook dat levert slecht beeld op.”
A.M.: Jullie duiken ook een stuk dieper dan de gemiddelde duiker, kan ik me voorstellen?
Manu Vanderjeugd: “Johan De Volder is bij ons de man die onder de ‘twilight zone’ gaat. Waar anderen stoppen op 30 tot 40 meter onder de zeespiegel, gaat hij tot zo’n
Interview 75 meter. Eigenlijk wordt het dan pas interessant om bijvoorbeeld naar wrakken te duiken. Veel is te danken aan de technische mogelijkheden, het zogenaamde ‘rebreather-systeem’, waardoor een duiker vier tot vijf uur onder water kan blijven. Bijkomend voordeel is dat je met dat systeem geen last hebt van zuurstofbelletjes, want die zijn storend voor het beeld en voor de omgeving die je filmt.”
Kobe Ilsen
A.M.: Op welk segment van de beeldmarkt richten jullie je?
Manu Vanderjeugd: “Aquacam legt de lat behoorlijk hoog en wil zich toespitsen op de markt van internationale documentaires, ook al weten we dat die markt beperkt is. Aquacam staat daarom ook open voor ietwat kleinschaliger projecten. Zo draaiden we al reclamespotjes met Kobe Ilsen voor het VRT-programma Volt en maakten we onderwaterbeelden voor een viskwekerij die haar onderwatersystemen met behulp van onze beelden wilde nakijken op defecten. Maar eigenlijk zijn we van vele televisiemarkten thuis. Samen met Tommy draaide ik vele jaren nieuwsprogramma’s, documentaires, realityprogramma’s en reportages. Wat wij eigenlijk betrachten, is een goed gestructureerd verhaal vertellen. Of je nu bij de familie Pfaff terechtkomt, bij scheepswrakken of tussen een kolonie walvissen: de basis blijft dezelfde. Ons voorlopig hoogtepunt is ‘Sharkwise’, een verhaal vol contrasten. Enerzijds tonen we de pracht van de haaien door ze te filmen in hun eigen biotoop.
Anderzijds brengen we ook de rauwe realiteit in beeld: stropers in Mozambique die vinnen van haaien afsnijden om te overleven.”
A.M.:Wat willen jullie precies doen met de expeditieboot Belgica II?
Manu Vanderjeugd: “De Belgica II, de expeditieboot waarmee Adrien de Gerlache op het eind van de 19de eeuw naar Antarctica reisde, ligt nu het in het Noorse Harstad op een diepte van 20 meter. Een uitdaging waarvoor Aquacam zeker warmloopt. De eerste beelden die we voor de ingenieurs en de bergingsfirma van de Belgica maakten, deed iedereen verlangen naar meer: een volledige documentaire over de berging van het wrak. De titel ‘The Rising of the Belgica’ ligt voor de hand. De rest van het project is minder evident, want de kostprijs wordt geraamd op maar liefst 1,5 miljoen euro.”
A.M.: Jullie werken ook met Redcine? Waarom investeren jullie daarin?
Manu Vanderjeugd: “Wie in deze sector wil groeien, moet snel investeren in topmateriaal. Ik geloof helemaal in de toekomst van Redcine. Het is momenteel dé camera die de ongelofelijke sfeer en kwaliteit van pellicule het best benaderd. Het is bovendien goedkoper werken, minder omslachtig en de resolutie is fantastisch. Bovendien bewaart het makkelijk: je kan het opslaan op een harde schijf. Het is onze eerste ambitie om de hele cameraset aan te bieden in de wereld van film- en reclameprojecten. Daarnaast wil ik een platform oprichten op internet. Ik wil mezelf hierin bijscholen. Daarna wil ik mijn kennis doorgeven aan studenten van het RITS of NARAFI. Ik weet dat er veel interesse is. Het moet een praktijkgerichte opleiding zijn voor wie al een stevige theoretische basis heeft. Eerlijk: ik droom ervan om van Antwerpen de uitvalsbasis van Redcine te maken.”
Info: www.breedbeeld.be, www.aquacam.be.