Dat James Bond in de nieuwste film ‘Casino Royale’ met Belgische kaarten speelt, zal u wellicht niet ontgaan zijn. De Turnhoutse producent Cartamundi sloot een exclusiviteitsovereenkomst met de makers van Bond voor zowel de pokerkaarten als de casinofiches. “De impact van deze wereldwijde licentie op James Bond-kaarten is van groot belang voor ons bedrijf,” zegt Chris Van Doorslaer, CEO van Cartamundi. Hij liet ons alvast in zijn, euh, kaarten kijken, te beginnen bij de grootste troef: Bond.
“Cartamundi heeft al sinds 2002 een licentieovereenkomst met EON Productions, de producent van de Bond-films, om speelkaarten met de beeltenissen van Bond-figuren uit te geven. We hadden dus al een voet tussen de deur om ook voor ‘Casino Royale’ te gaan samenwerken.”
Antwerpen Manager: EON Productions staat bekend om haar perfectionisme. Ze zijn vast niet over één nacht ijs gegaan om voor Cartamundi te kiezen. Hoe beding je zo een overeenkomst?
Chris Van Doorslaer: “Klopt. We werden uitgenodigd voor een gesprek om te bekijken wat de mogelijkheden waren. We hebben enkele hoogkwalitatieve voorstellen gedaan en die werden allemaal uitvoerig getest. ‘Casino Royale’-regisseur Martin Campbell is een verwoed kaarter en hij heeft onze kaarten intensief uitgeprobeerd. Onze kwaliteitsgarantie gaf de doorslag. We leverden daarnaast ook de uit klei vervaardigde pokerchips.”
Antwerpen Manager: De wereldwijde impact van ‘Casino Royale’ is enorm, maar wat betekent dit precies voor Cartamundi? Of is dit louter en alleen een bevestiging van jullie marktleiderschap en internationale faam?
Chris Van Doorslaer: “Uiteraard. Nooit eerder eisten de speelkaarten in een Bondfilm zo’n belangrijke rol op als in ‘Casino Royale’. Voor ons betekent dat aanzien. Zeg nu zelf: een internationaal symbool als James Bond, die al even onlosmakelijk verbonden is met casino’s als met een wodka-martini, die met de kaarten van Cartamundi speelt!” “Dit is ook een erkenning van onze kwaliteit, zeker in de wereld van de casino’s. Daarnaast heeft Bond een ongekende commerciële invloed. Met deze licentie mogen we ook Casino Royaleproducten op de markt brengen. Er zijn kaarten met afbeeldingen uit de nieuwe film, maar ook pokersets met kaarten en chips die zowel in een reisuitvoering als in een luxe-editie worden uitgebracht.’’
Antwerpen Manager: En iedereen wil wel een beetje Bond zijn…
Chris Van Doorslaer: “Vergeet ook niet dat, afgezien van Bond, het pokeren de laatste jaren enorme opgang heeft gemaakt. Er worden wereldkampioenschappen georganiseerd en het is zelfs live te volgen op televisie, met miljoenen kijkers. Poker was nog nooit zo populair. Ik ben me zelf overigens aan het bekwamen in het pokeren. Niets leuker dan met vrienden aan de tafel een kaartje te leggen. Met onze casinofiches krijgen die avondjes zelfs een apart karakter.” (lacht)
Star Wars
Antwerpen Manager: Heeft Cartamundi niet het nadeel – in vergelijking met pakweg een champagne- of automerk – dat de ‘product placing’ minder naambekendheid genereert?
Chris Van Doorslaer: “Oh, maar kenners zal het zeker niet ontgaan, hoor. Op de kaartdoosjes staat onze naam. Ook op de schoppenaas staat Cartamundi en onze joker heeft zelfs een ‘trademark’. Wie een beetje thuis is in de wereld van het kaarten, ziet dat meteen.”
Antwerpen Manager: De impact van ‘Casino Royale’ zal onmiskenbaar uw omzetcijfers gunstig beïnvloeden, maar ‘zo hoog de piek, zo diep het dal’. Hoe kunnen jullie die terugval opvangen eens de Bond-hype is uitgewerkt?
Chris Van Doorslaer: “Door te hopen op een nieuwe Bondfilm.” (schatert) “Nee, je hebt gelijk dat je als bedrijf moet opletten met hypes. Tot nu toe zijn we er altijd in geslaagd om bepaalde trends tijdig te zien en erop in te pikken. We hebben de Pokémon-rage gehad, we hebben een Europese licentie gehad voor Harry Potter-speelkaarten, we hebben Disney-producten en nu is er dus Bond. Volgend jaar komt daar – en dat is een primeur – een wereldwijde licentie op Star Wars-kaarten bij. Star Wars bestaat immers 30-jaar en we zijn fier dat we met de producenten een overeenkomst hebben kunnen sluiten.”
Antwerpen Manager: Heeft de recente overname van het Amerikaanse bedrijf Robert Yaquinto Printing Co. daar een rol in gespeeld. Cartamundi’s positie op de Amerikaanse markt werd er aanzienlijk mee versterkt?
Chris Van Doorslaer: “Absoluut. Het is een van de grootste overnames in onze geschiedenis. Het bedrijf beschikt over een bijzondere knowhow op het vlak van trading en verzamelkaarten. Ze kaapten al verschillende prijzen weg op het vlak van design en grafische ontwerpen.”
Turnhout blijft hoofdzetel
Antwerpen Manager: Sinds u in 1997 aan het roer kwam van Cartamundi is het bedrijf sterk gegroeid. Bedreigt deze internationalisering de centrumfunctie van Turnhout?
Chris Van Doorslaer: “Tien jaar geleden hadden we één fabriek. Vandaag hebben we er zeven in zes landen en een tiental verkooppunten in vier continenten. Als Belgische bedrijf zijn we wereldleider in onze markt, er zijn er maar weinig die dat kunnen zeggen. Maar om die rol te kunnen blijven vervullen, moeten we de markt goed in de gaten houden en elke opportuniteit ernstig overwegen. Dankzij onze Belgische aandeelhouders – drukkerijgroep Brepols en verpakkingsproducent Van Genechten hebben elk 50% van het kapitaal – zijn we alleszins stevig verankerd in België. Ik zou niet weten waarom we uit Turnhout weg zouden gaan. Onze expertise is hier bijzonder groot en bovendien is elke werknemer meertalig. Dat is onze sterkte, niet alleen van ons bedrijf, maar van Vlaanderen als regio.”
Antwerpen Manager: Onder uw leiding werd Cartamundi een wereldspeler en groeide de omzet van 43 miljoen euro naar 130 miljoen euro. Ondertussen bent u ook genomineerd voor de titel ‘Manager van het Jaar’…
Chris Van Doorslaer: “Daar til ik niet zo aan. In 2005 was Cartamundi genomineerd voor ‘Onderneming van het Jaar’, dat schat ik meer naar waarde. De groei van dit bedrijf is niet te danken aan zijn CEO, maar aan de hele onderneming.”
Antwerpen Manager: Waar liggen de uitdagingen voor Cartamundi in de toekomst?
Chris Van Doorslaer: “We willen onze interne groei versterken door ons op de Europese markt te blijven concentreren. Er zijn nog een aantal blinde vlekken, zoals Italië, een erg traditionele en gesloten markt. Ook de Amerikaanse markt behoort tot onze aandachtspunten, met de recente overname zijn we op goede weg, en de Latijns-Amerikaanse markt zullen we eveneens intensiever bespelen. We hebben al een productiesite in Brazilië en hopen er binnen het jaar nog een aantal Latijns-Amerikaanse verkoopskantoren te openen. De Aziatische markt is een apart hoofdstuk. Momenteel zijn we enkel met een verkoopskantoor aanwezig in Singapore, maar we zullen onze inspanningen in Azië moeten intensifiëren. De uitdagingen voor de toekomst liggen daar.”
“We hebben net een wereldwijde licentie op Star Wars-kaarten binnengehaald. Dat Star Wars volgend jaar 30 jaar bestaat, biedt perspectieven.”
Antwerpen Manager: Zal dat gepaard gaan met nieuwe acquisities?
Chris Van Doorslaer: “Dat kan. Op dit moment hebben we een Japanner in dienst die fantastisch werk levert. Hij verkent de markt, legt de eerste contacten, volgt alle evoluties op de voet,… In Azië is het beter om de markt rustig te benaderen. De bedrijfscultuur is er totaal anders. Bovendien signaleert onze Japanse agent alle trends die zich daar afspelen. Want wat daar nu gebeurt, zal binnen een jaar onze markt overspoelen. En dan is er nog Macau…”
Antwerpen Manager: Het kleine stadseiland aan de zuidelijke kust van China, bekend om haar casino’s.
Chris Van Doorslaer: “Macau is voor Azië wat Las Vegas is voor het Amerikaanse continent. Het is het mekka van de casino’s. Daar mag Cartamundi niet ontbreken.”
300.000 ‘airmiles’
Antwerpen Manager: Hoe ervaart u zelf die internationale uitbouw? Bent u nog wel eens thuis?
Chris Van Doorslaer: “De vliegtuigmaatschappijen hebben aan mij een goede klant. Ik reis zo een 300.000 mijlen per jaar. Voor de overname van Robert Yaquinto Printing alleen al ben ik een tiental keer naar Dallas gevlogen. Ik vind het belangrijk om met onze markt, klanten, leveranciers,…, wereldwijd voeling te houden. Ik vraag ook aan mijn mensen om heel internationaal gericht te zijn en veel te reizen.”
Antwerpen Manager: Denkt uw vrouw er net zo over?
Chris Van Doorslaer: “Ze is dat gewoon. Het grootste deel van mijn carrière speelt zich trouwens in het buitenland af. Ik heb nog voor Fiskars gewerkt, een Fins bedrijf, ik heb in Duitsland gezeten, in Frankrijk,… Mijn thuisbasis lag altijd in België omdat ik stabiliteit belangrijk vond voor mijn kinderen. Dat ik hen niet zoveel zie, probeer ik te compenseren in de tijd dat ik wel thuis ben.”
Antwerpen Manager: Op welke manier bereikt u ‘quality time’?
Chris Van Doorslaer: “Ah, door samen met mijn familie te reizen!” (schatert) “Ik ben niet zo honkvast. Mijn vader was beroepsmilitair en ik heb 12 jaar tussen de militairen gewoond in Duitsland. Om één of andere reden zit het reizen me toch in het bloed.”
Antwerpen Manager: Ook de vaderlandsliefde…
Chris Van Doorslaer: “Dat ik reservemajoor ben? Ja, klopt. Eén week per jaar houden we nog een militaire training, ik beschouw dat als mijn plicht. Het is geen vakantie, maar ik vind het nog altijd leuk om te doen. Het leger heeft me destijds dan ook ontgroend als manager.” (lacht)